Rally Nyíregyháza története és az elmaradt versenypálya

Nyírség Rally 1976

A Rally Nyíregyháza elődei

Nem volt előzmények nélküli a Rally Nyíregyháza 2018-2023-as időszaka. 1974 márciusában alakul meg Nyíregyházán a Volán vállalat motorsport szakosztálya Garay Zoltán vezetésével és versenypárossal. Garay Zoltán versenytársával, Mezősi Lászlóval ugyanebben az évben Győrben megnyerik a Volán Rallyt. A Volán ajándéka sem marad el, egy Fiat Polskit kapnak, amibe hamarosan egy 120 lóerős Monte Carlo motor kerül. Visegrádon a hegyi versenyen ezzel második helyezést érnek el.

Garay Zoltán Polski Fiat versenyautója
Garay Zoltán Polski Fiat versenyautója

1974-ben Garayék egy meghívásos túraversenyt rendeznek városunkban, Nyírség néven. 1976-ban a verseny már az országos bajnokság versenynaptárba is bekerül Nyírség Rally néven (akkor még rallye-nak írták). 1977-ben már meghívásos nemzetközi versennyé bővül a nyíregyházi rally.

Nyírség Rallye
A Nyírség Rally ’70-es évekbeli logója

Az első nemzetközi Nyírség Rally annyira jól sikerült, hogy 1978-ban első vidéki városként Nyíregyháza rendezhette az Európa-bajnoki futamnak számító Taurus-rally-t is. Mindezt a már hagyományos Nyírség-rally keretein belül. 1979-ben halálos kimenetelű versenybaleset történt Óhuta-Erdőhorváti közötti útszakaszon. Egy dömsödi versenyző a Lada versenyautójával az út szélén álló sportbírói Wartburgba belehajtott. A Wartburgban Borka Zoltán, 26 éves röntgentechnikus azonnal, Kovács Lajos László, 17 éves nyíregyházi tanuló kórházba szállítás közben meghalt.

1980-ra azonban pénzügyi gondok jelentek meg a helyi versenysport egén. A verseny szponzorának a Taurust nyerték meg, ami évente félmillió forint körüli összeget áldozott erre. A Nyugat-európai menő versenyzők előszeretettel látogatták az ekkor még Balaton-felvidéken zajló versenyeket és emiatt nyugati újságokban jelent meg a Taurus név. A verseny színvonalán emelni szerettek volna és az addig tökéletes rendezéssel feltűnő Nyírség-rally helyszínére, Nyíregyházára helyezték át a nemzetközi kupát 1978-ban. A nyugati menők viszont olyan összegeket kértek az indulásért, amit a Taurus már nem volt hajlandó megadni, ezért maradtak a halványabb nyugati indulók. Emellett

… az Autóklub sportosztályának illetékesei merő feledékenységből elfelejtették bejelenteni a Taurust, mint EB-futamot a nemzetközi szövetség, a FIA éves versenynaptárába.Így lett 1980-ban a Taurus-Rallye a szocialista országok Béke és Barátság versenye. /Kalenda Zoltán, Kelet-Magyarország, 1981.07.25./

A Taurus az 1980-as verseny után úgy döntött, neki nem éri meg ilyen formában finanszírozni a versenyt. Sőt, utólag kiderült, a szervezők a 350-400 ezer forintos költségkerettel nem mindig gazdálkodtak tisztességesen. A Volán megújította a szakosztály-vezetést és megvált néhány versenyzőpárostól. Sértődések, szakmai hibák vezettek oda, hogy 1981-ben már nem is jelentkeztek szervezőnek a Magyar Autó- és Motorsport szövetségnél. Így ért véget a Nyírség Rally a ’80-as évek legelején. Az eredmények ismeretében Ferjáncz Attila volt a legsikeresebb versenyző ezeken a futamokon.

Rally Nyíregyháza
Az utolsó, 1980-as Nyírség-rally-n a hatodikként befutó nyíregyházi Bakosi Benjámin a célban

Ha további képek érdeklik az 1976-os Nyírség Rallyról, akkor ide kattintson:

28 évvel később

Eltelt a város autó- motosport életében 28 év úgy, hogy a helyi rally-fanatikusok nem kaptak különösebb helyi élményt. Az országos autó- és motorsport versenyeket többnyire vállalkozások végzik, amiket a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség engedélyével (licensz) végeznek. Ebben a szövetségben a Női Bizottság tagja Szíjjártó Sarolta, a külügyminiszter testvére. Sarolta a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen végzett biztonság és védelempolitikai szakértőként. Utána a a Magyar Országgyűlés
szakbizottságainak biztonság és védelempolitikai szakértője volt, majd 2015-től a Truck Race Promotion Kft. szervezőbizottságának a tagja és 2017-től a cég operatív igazgatója. Mottója:

„Harcolj az álmaidért, de egyúttal érezd át azt is, milyen szerencsés vagy amiatt, amid van.”

Szíjjártó Sarolta, Rally Nyíregyháza
Szíjjártó Sarolta

A külügyminiszter testvérének megjelenése a Truck Race Promotion Kft-ben az állami támogatások bőséges forrásait hozta magával. Időközben Szíjjártó Péter sógora lett Őry Tamás is, a cég vezetője. A Szerencsejáték Zrt., külügyminisztérium, MOL, minden komolyabb állami vállalat megtalálta őket, ha támogatásról volt szó. A beszámolóik szerint évente 20-40 milliókat költöttek tanácsadásra. Volt miből. Hogy ki adott tanácsot? Azt nem tudjuk(?).

De miért Nyíregyháza? 2019-ben jelent meg a hír, hogy Nyíregyházán Autó- motorsport aréna épül. A kormány 2018.09.07-én hozta meg erről a határozatát, melyet aztán 2019.03.27-én határidő módosítással átírtak. A pályának 2021-re kellett volna elkészülnie. A megvalósíthatósági tanulmánnyal kapcsolatos határidő 2020.02.29-re lett kitolva.A megvalósíthatósági tanulmányra nettó 215 millió forintot szántak. Ezért a pénzért egy 200 oldalas tanulmány volt az elvárás, azaz oldalanként 1 millió forintba került. A tanulmányt a Truck Race Promotion Kft. és egy kecskeméti cég közösen írta.

A pálya nem készült el, de 2018-ban mutatni kellett, micsoda autósport élet folyik itt, ezért a Rally Nyíregyháza versenyt meg kellett rendezni. A 2018-as egy felvezetés volt, az EB-futamok 2019-2023-ra lettek megpályázva. Ehhez a szervezéshez az állam minden évben 120 millió forintot adott. Ezen felül Nyíregyháza városa még 12 és 15 millió forintot évente. Vajon megérte?

A FIA Rallye Európa-bajnokság Rally Nyíregyháza futamának licence 2019-2023 között volt érvényben. Lejárt, ezért 2024-ben már nem volt Rally Nyíregyháza a városunkban.

Rally Nyíregyháza
Az utolsó, 2023-as Rally Nyíregyháza logója

Kapcsolódó bejegyzések