Nyíregyházán nem csak a lehető legrosszabb helyen lévő Korzó csúfítja a városképet, de a Tokaj felé vezető Rákóczi út vége felé található Torzó is, ami egykor az APEH (ma már NAV) regionális székházának indult és 2010.05.31-ig el kellett volna készülnie.
Még 2008. szeptemberében írt ki pályázatot a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) az ingatlan hasznosítására vagyonkezelésbe adással. A nyertes pályázó 25 éves időszakra vagyonkezelésbe kapta az ingatlant azzal, hogy az APEH és a VPOP részére (mintegy 1167 fő kb. 29 000 nm-en történő) elhelyezést kell biztosítania.
A konstrukció értelmében a beruházó/ vagyonkezelő „KE-VÍZ 21” Zrt.-nek (illetőleg annak 100 százalékos tulajdonú projektcégeként a K&B 21 Kft.-nek) az APEH és a VPOP igényeinek megfelelő ingatlan-fejlesztést kellett volna végrehajtania, amelyet a birtokba adást követően, a pályázati eljárás során megajánlott bérleti díj ellenében használatba kapott volna az APEH és a VPOP. Az előzetes ütemezés szerint a vagyonkezelőnek 2010. május 31-éig kellett volna elvégezni a fejújításokat és beruházásokat. A vagyonkezelői jog 2034-ig tartott. Volna.
A vagyonkezelési szerződést 2009. február 13-án kötötték meg a nyertes pályázó „KE-VÍZ” 21 Zrt.-vel, ám a munkálatokkal nemsokára leálltak. Az okokról az MNV 2010-ben a Kelet-Magyarországnak az alábbiakat monda:
- A Nyíregyháza, Rákóczi u. 69. sz. alatti ingatlanon megvalósuló ingatlanfejlesztést az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalnál a korábbi években végrehajtott szervezeti átalakítás következtében felmerülő elhelyezési igények indokolták. A nyilvános pályázat útján létesített vagyonkezelői jogviszony célja az APEH és a VPOP nyíregyházi szervezeti egységeinek elhelyezésének a tárgyi ingatlanban való biztosítása. A vagyonkezelő határozott időtartamra vagyonkezelésbe kapta az ingatlant, amelyen felújítást, átalakítást, illetve fejlesztést kell végeznie az MNV Zrt. – közvetlenül a végső használó APEH és VPOP – igényei szerint, és a megvalósítást követően üzemeltetni az irodaház-komplexumot.
Az épület jelenleg szerkezetkész állapotban van, amely állapotot a Vagyonkezelő önerejének felhasználásával érte el. A vagyonkezelési szerződésben foglaltak alapján a kitűzött átadási határidő 2010. május 31– napja volt, azonban a vagyonkezelő határidőcsúszást jelzett előre nem látott munkálatok időigénye miatt. Ezen túl a téli időszak rossz időjárási viszonyai miatt is álltak a munkálatok, de az időjárás kedvező alakulására tekintettel tudomásunk szerint, a lehetőségeikhez mérten folytatták a munkát. Meg kell említenünk azt is, hogy a Vagyonkezelő hitel igénybevételével kívánta megvalósítani a beruházást, amely a beruházások megvalósításának szokásos gyakorlatának megfelelő eljárás volt. Az ezt követően megváltozott gazdasági helyzet, a banki hitelezési gyakorlatra is jelentős hatással volt, mint közismert a hitelfelvétel feltételeit a bankok jelentősen megszigorították. A megváltozott körülmények a Vagyonkezelő számára is megnehezítették a beruházás befejezését. A Vagyonkezelő és az MNV Zrt. között – a beruházás mielőbbi befejezése érdekében – folyó egyeztetéseket befolyásolta a napirenden lévő APEH-VPOP integráció is, amely társaságunk számára külön vizsgálandó körülményként merült fel az ingatlanfejlesztés mértékének vonatkozásában. Ez utóbbi jelenleg még folyamatban van, így erről további tájékoztatást a későbbiekben tudunk adni – tett ígéretet lapunknak az MNV Zrt.
Kiderült, finanszírozási nehézségek léptek fel, így a cég jelezte, hogy a beruházást a tervezetthez képest egy évvel később tudná befejezni.
A „KE-VÍZ” 21 Zrt. az ingatlan megterhelésével tartotta a helyzetet megoldhatónak, és kizárólag a vagyonkezelési szerződés ez irányú módosítását kezdeményezte, más megoldási javaslatot nem tett. Az MNV Zrt. azonban az ingatlan megterhelését kockázatosnak ítélte. A „KE-VÍZ” 21 Zrt. és az MNV nem tudott megegyezni, ezért hitel felvétele nélkül nem tudták folytatni a beruházást. 2011 októberében az ÉMI Nonprofit Kft. felmérte az ingatlanon eddig megvalósított beruházásból eredő értékváltozást. A szakvélemény szerint a fennmaradó – az ingatlan használhatóságához minimálisan szükséges – munkálatok elvégzéséhez további jelentős összegre van szükség, amelyre az MNV Zrt.-nek nincsenek forrásai.
2024. augusztusában megkerestem az MNV-t és azt a tájékoztatást kaptam, nincs a magyar állam tulajdonában az épület. De akkor kié a Torzó? A képek után választ kapunk rá.
Nyíregyházi Egyetem fenntartói jogait 2021. augusztus 1. napjától kezdődően a Nyíregyházi Egyetemért Alapítványról, a Nyíregyházi Egyetemért Alapítvány és a Nyíregyházi Egyetem részére történő vagyonjuttatásról szóló 2021. évi XXI. törvény alapján a Nyíregyházi Egyetemért Alapítvány gyakorolja, amely alapján az Egyetem 2021. augusztus 1. napjától kezdődően magán felsőoktatási intézményként működik tovább.
Az egykori mezőgazdasági szakközép és főiskola épületegyüttese a 2009. június – 2021.novembere között a K&B 21 Kft, azaz a „KE-VÍZ” 21 Kft. vagyonkezelésében, de a magyar állam tulajdonában állt. 2021.11.11-től alapítói vagyoni juttatás gyanánt, 440 781 565 forint értékben a Nyíregyházi Egyetemért Alapítvány a torzó tulajdonosa. Az idén ünnepelhetjük a Torzó 15 éves fennállását.
Forrás: Kelet-Magyarország (2010.11.10 és 2012.10.05.), MNV, Földhivatal, Nyíregyházi Egyetem